Thursday, February 16, 2012

Rywka Boszes i Janusz Korczak - Przeczucie - Korczak "Próba" biografii





Przeczucie czyli ogólne wrażenie, że cos jest albo nie jest albo sie stanie...

Mój ojciec, Pan Misza (Michał Wasserman Wróblewski) dostał sie do Domu Sierot i Bursy dzieki swojej "krajance" Rywce Boszes. Ojciec Rywki był tzw. przyjacielem domu i pracował, tak jak mój dziadek, jako nauczyciel w Pinsku.



Moje przeczucie dotyczyło Rywki Boszes. Od wielu lat "czułem" ze Rywka Boszes przeżyła Zagłade! Okazuje sie ze miałem racje. W archiwach UW znalazłem jej podanie o wydanie duplikatu dyplomu lekarskiego z 23.02.1946 roku i przesłanie go na adres w Związku Radzieckim do miejscowości Saratów - Саратов.

Saratów to strasznie daleko. Mam nawet adres ulicy. Z innych ciekawostek to sie okazało że ja byłem pierwszy który poprosił o wgląd do jej teczki......



Może teraz Joanna Olczak-Ronikier włączy ją do swojej, Próby biografii, pt. Korczak. Może nawet tzw Korczakianum tym sie zajmie....

Zdjecia:
Bursisci przed Domem Sierot na ul. Krochmalna 92. Rywka Boszes stoi w 2 rzedzie.
Zdjecie Rywki Boszes z Uniwersytetu Warszawskiego
Akt przekazania wlasnosci domu i terenu w Pinsku od rodzoców Rywki.
Moje pierwsze skany bursistów. Rywka byla pierwsza, potem odnalazlem jeszcze trzech bursistów, m.in Pana Misze, mojego ojca.




«Я старалась для саратовцев!
Память. Победа. 65 / 
Эксклюзивное интервью для 
«Новых времен»

Тогда, на конгрессе в Москве,
к Зориной подошел известный в
то время губернатор Свердлов
посадят, а у меня двое близне-
цов, Татьяна и Евгений.
И стала Елена Михайловна
пропадать в «Белочке». Благо,
муж взял на себя заботы о ребя-
тишках, семье. Полковник, он
тоже прошел фронт, был сильно
изранен. Жили в коммуналке, в
которой кроватка для ребятишек
стояла поперек их кровати, в но-
гах. Муж спал на сундуке на об-
щей кухне. Дмитрий Василье-
вич из-за фронтовых ранений
рано ушел из жизни. Детей под-
нимала Елена Михайловна одна.
Татьяна и Евгений сейчас уважа-
емые в городе специалисты.
– Младенцы орали ночами
напролет, – говорит Елена Ми-
хайловна. – И вот мне посове-
товали обратиться к педиатру по 
фамилии Бошес. Никогда ее не 
забуду. Взяла она первым делом 
молоко мое на анализ и говорит: 
«Да голодные они, молоко у тебя 
пустое». Еды у нас было немного. 
Посоветовала мне кашку манную 
им варить на рисовом отваре. И в 
первую же ночь после кормежки 
близнята отвалились и спали 
всю ночь непробудным сном. 
В «Белочке» Елена Михай---
Новых времени 16 – 22 апреля 2010 г  65 lat po wojnie

Новых времени 16 – 22 апреля 2010 г  65 lat po wojnie. W okolicznosciowym artykule dziekuje Елена Михайловна Зорина Jelena - Michajlowa Zorina dr. Boszes która postawila diagnoze i pomogla przezyc jej dzieciom, blizniakom.


Новых времени 16 – 22 апреля 2010 г  65 lat po wojnie. W okolicznosciowym artykule dziekuje Елена Михайловна Зорина Jelena - Michajlowa Zorina dr. Boszes. Zdjecie Jeleny z okresu wojny (Jelena pierwsza z prawej).

Tatiana i Jewgenij szukali pomocy lekarzy specjalistów zatrudnionych w mieście.
- Moje dzieci noworodki krzyczały całą noc - mówi Elena Michajlowna. - i ja postanowiłam iść dopediatry o nazwisku Boszes.
Nigdy tego nie zapomnę! Doktor Boszes wzięła najpierw moje mleko do analizy a potem powiedziała:
"Tak, dzieci są głodne, masz mleko puste, bez zawartosci." Jedzenia wtedy mieliśmy nie wystarczająco. Doradzała mnie owsiankę z semoliny gotowaną na bazie ryżu.
Pierwsza noc po karmieniu blizniaki głęboko spały całą noc.